Oostenrijk Innsbruck Schloss Ambras

Het eerste museum van de wereld

We zijn inmiddels bij onze Oostenrijkse vrienden Martin en Christine aangekomen in Steinach am Brenner. We hebben nog 1 weekje vakantie en blijven hier tot en met vrijdag.

Na het mooie weer van de afgelopen dagen wordt er voor morgen, zondag, regen gemeld. Omdat Martin en Christine op zondag vrij zijn zouden we bij redelijk weer een wandeling gaan maken. Maar aangezien de voorspelling veel regen aangeeft kiezen we voor een binnen activiteit. De keuze valt op Schloss Ambras. Dit kasteel waar tegenwoordig een museum in gevestigd is staat al jaren op ons verlanglijstje.

We rijden met de auto naar Innsbruck. Er zijn bij de ingang van Schloss Ambras een gering aantal betaalde parkeerplaatsen. Wij hebben mazzel en nadat de auto geparkeerd is lopen we naar de ingang. Als je voor de poort staat verwacht je niet dat achter de poort een prachtig kasteel ligt.

Na het betalen van de entree van EUR 16,00, voor kinderen en senioren zijn er kortingen, betreden we het museum. In het museum kan je naast een audiophone ook een rondleiding krijgen van een gids. Omdat je op deze wijze de meeste informatie krijgt volgen wij de rondleiding van kwart voor elf. Voor een rondleiding met gids moet wel extra betaald worden, de kosten bedragen hiervoor EUR 6,00 p.p.. De gids, er zijn meerdere gidsen, doet dit met humor en veel informatie. Het is zeker een aanrader, als je Duits verstaat om deze te doen.

Rondom het slot ligt een prachtige slotpark. Deze is gratis te bezoeken. En in hoogzomer een aanrader het is hier gemiddeld 3-5 graden koeler dan beneden in het dal.

Het kasteel werd gebouwd rond het jaar 1100 en kwam in 1363 in handen van de Habsburgers, die het later gebruikten om met hun collecties te pronken.

Ambrass8_2537
Ambrass8_2541
Ambrass8_5648
Ambrass8_5652
Ambrass8_5653
Ambrass8_5654
Ambrass8_5659
previous arrow
next arrow

De cultuurhistorische waarde van het museum is onafscheidelijk verbonden met de persoonlijkheid van aartshertog Ferdinand II (1529-1595), die als echte renaissancevorst de kunsten en wetenschappen stimuleerde. Hij was de grondlegger van de prachtige verzamelingen in schloss Ambras. Om deze onder te brengen, liet hij in het “Unterschloss”, de bijgebouwen van het slot, een museumcomplex aanleggen, dat volgens de modernste criteria voor die periode werd gebouwd.

Ambrass6_5649
Ambrass6_2539
Ambrass6_2540
Ambrass6_2538
Ambrass6_5655
Ambrass6_5651
Ambrass6_2547
Ambrass6_5665
Ambrass6_5666
Ambrass6_5667
Ambrass6_5669
previous arrow
next arrow

Bij de huidige tentoonstelling wordt geprobeerd, het kunst- en curiosakabinet, zijn heldenwapenkamer en wapenkamers evenals zijn antiquariaat te reconstrueren. In het hoogslot bevonden zich in de tijd van Ferdinand de woonvertrekken.
Tegenwoordig is daar over drie verdiepingen verdeeld de Habsburger portrettengalerij te zien, 

De rondleiding duurt ongeveer één uur maar dan heb je nog lang niet alles gezien. De gids voert je langs de belangrijkste stukken in de collectie. Wij gaan na de rondleiding lunchen in Innsbruck en keren naderhand terug om op ons gemak nog een ronde door het museum te maken. Je toegangsbewijs is namelijk de hele dag tijdens de openingstijd van het museum geldig.

Wie de complete collectie wil bekijken moet goed te been zijn, over vele trappen ga je het gebouw rond. Voor degene die minder mobiel zijn is een groot deel van de collectie te bekijken omdat er sinds kort een splinternieuwe lift in het oude gebouw geplaatst is. In eerste instantie mocht er geen lift geplaatst worden door monumentenzorg. Bij een restauratie werd een schacht gevonden die toegankelijk was en waar de mogelijkheid was om een lift te plaatsen. Monumentenzorg heeft toen groen licht gegeven om de lift te plaatsen.

Een prachtige ruimte in het museum is de Spanische Saal. De ruimte gebouwd tussen 1569 en 1572 volgens de ideeën van aartshertog Ferdinand II, maakt indruk met zijn indrukwekkende afmetingen van 43 meter lang en 13 meter breed.

Het pittoreske ontwerp van de kamer wordt bepaald door 27 portretten van volledige lengte van de Tiroolse prinsen. De serie begint in de oostelijke hoek met graaf Albert I van Tirol, gaat via de graven van Gorizia-Tirol en Margarethe Maultasch naar de Habsburgers en uiteindelijk naar de landheer van Ambras zelf: aartshertog Ferdinand II. De schilderingen op de basis- en raamzones tonen allegorische figuren en mythologische taferelen uit de oudheid: op de oostmuur deugden, op de noordmuur scènes uit de Hercules-cyclus, op de westmuur de vrije kunsten en scènes uit het verhaal van Romulus en Remus.

Hoewel de term ‘wellness’ in de 16e eeuw in Tirol nog onbekend was, wisten de mensen in kasteel Ambras hoe ze lichaamsverzorging en welzijn in balans moesten brengen. Net als in moderne saunaruimtes beschikt de cultureel en historisch unieke Ambraser Badestube over een zweetbad, een ongewoon groot bad en een kleedkamer of ontspanningsruimte.

Een waterleiding transporteerde het warme water van de stookruimte naar de kuip, terwijl het koude water via de leiding rechtstreeks uit de “ Keuchengarten ” werd aangevoerd . Op de bodem van het bad lagen hete stenen om het water zo lang mogelijk warm te houden. De zwemmers gebruikten krukjes of trapjes waarmee ze ook in bad konden komen. 

Het hoge kasteel, gebouwd rond een rechthoekige binnenplaats, omvatte vier verdiepingen en was ontworpen als woonkasteel. In de jaren 1560 liet aartshertog Ferdinand II het complex door de architecten Giovanni en Alberto Lucchese ombouwen tot een renaissancekasteel.

Pas onder gouverneur aartshertog Karl Ludwig, die het kasteel vanaf 1855 liet herinrichten als neogotische zomerresidentie, werden de renovaties uitgevoerd door de architecten Ludwig en Heinrich Förster. Er werd een toegangshelling gemaakt, de donjon kreeg een vierde verdieping met een torentje en aan de zuidkant werd een trappentoren gebouwd die reikt tot de tweede verdieping en een balkon. Op de binnenplaats werd ter hoogte van de tweede verdieping een houten, glazen loopbrug op ijzeren consoles geïnstalleerd, van waaruit deuren rechtstreeks naar de kamers leidden.

In 1880 werd het paleis omgebouwd tot museum en werden de collecties gereorganiseerd door conservatoren van het Kunsthistorisches Museum in Wenen. In 1913 koos de erfgenaam van de Oostenrijkse troon, Franz Ferdinand, kasteel Ambras als zijn zomerresidentie. Naast de noodzakelijke aanpassingswerkzaamheden was het de bedoeling het gebouw in de 16e-eeuwse staat te herstellen en werden de neogotische toevoegingen verwijderd.

In 1919 werd het kasteel als voormalig keizerlijk bezit overgedragen aan de Republiek Oostenrijk en vanaf 1936 werd het hoge kasteel opnieuw als museum gebruikt.

Tijdens het leven van aartshertog Ferdinand II omvatte het kasteel van Ambras een groot bosgebied. Het terrein, dat naar het oosten steil afloopt en nu met zijn rotsen, kloven, bruggen en een kunstmatige waterval doet denken aan de oorspronkelijke staat, deed dienst als wildpark. Het kasteel beschikte ook over een rijkelijk aangelegd park, voltooid in 1574, met visvijvers, vogelvolières en eigen tuinhuizen in de siertuinen.

In de tijd van aartshertog Ferdinand II werd in het midden van het park een in negen bedden verdeelde tuin aangelegd , met in het midden een rond paviljoen.

Na de dood van Ferdinand II in 1595 werd de tuin  omgebouwd tot een boomgaard.

Aan het einde van de 20e eeuw werd het opnieuw in de staat gebracht zoals Ferdinand deze voor ogen had. Dit gebeurde op basis van een gravure van Matthäus Merian van 1649.

Wanneer je door de tuin in het slotpark wandelt kan je prachtige pauwen tegenkomen. De mannetjes met hun blauwe veren zijn de oudste siervogels op de wereld. In de tijd van de Grieken werden de volgels al beschreven.

Vanaf de rand van het slotpark en vanuit het kasteel heb je een blik op de stad Innsbruck. Voor wie van kunst en geschiedenis houdt is schloss Ambras een aanrader. Heeft kunst en geschiedenis niet je interesse is alleen al het slotpark de moeite waard om te bezoeken.