Lichtfestival 2016/2017 in de oude grachten van Amsterdam, een wereld vol kleuren
Op uitnodiging van onze vrienden Marja en Peter bezoeken wij het eerste weekend van januari 2017 het Amsterdam Light Festival.
Amsterdam Light Festival :
Het Amsterdam Light Festival is een jaarlijks terugkerend lichtfestival dat plaats heeft in de winter (december en januari) in Amsterdam.
Het Amsterdam Light Festival werd voor het eerst gehouden in 2011. De publiek-private samenwerking is ondergebracht in een stichting. Het festival kenmerkt zich door de vele werken van kunstenaars uit binnen- en buitenland, die in het openbaar zijn opgesteld.
De werken bevinden zich langs een vaarroute met de naam Water Colors en een wandelroute met de naam Illuminade. De kunstwerken worden specifiek voor Amsterdam Light Festival gemaakt.
Meer info: www.amsterdamlightfestival.com
Wij stappen op het Damrak op de rondvaartboot van de Gray Line (tegenwoordig Stromma) welke ons langs de vaarroute met de naam Water Colors voert.
Start van de rondvaart op het Damrak bij Amsterdam
Wolferts Dog
Het was Geert Mak die de legende over de oprichting van Amsterdam in de 8e eeuw in 1999 opschreef in zijn boek A Brief Life of the City. En het was de Russische kunstenares Tatiana Titova die in 2016 een kunstwerk maakte, Wolfert’s Dog geheten, als interpretatie op deze oeroude legende.
De Nederlandse visser Wolfert redde een Noorse prins van een schipbreuk. Toen ze nogmaals in een storm terechtkwamen, beloofde de prins aan Wolfert dat hij, als ze de storm zouden overleven, een stad zou bouwen. Uitgeput vielen ze in slaap. Toen ze na de storm wakker werden lag Wolfert’s hond vredig te slapen aan de oever van de Amstel. Op precies deze plek is Amsterdam gesticht.
Titova’s kunstwerk lijkt te leven door het mechanisme dat de losse onderdelen in beweging brengt. Als je blijft kijken zie je de hond zijn poot misschien wel optillen om een plasje te plegen.
Ana Morphè
Ana Morphè is een ode aan water. Varend op de grachten realiseren weinig mensen zich dat water een van de fundamenten van ons bestaan is. Isabel Nielen maakt je bewust van dit feit door je direct te confronteren met haar interpretatie van de watercyclus, door je letterlijk door haar innovatieve kunstwerk te laten varen.
Isabel Nielen werd geïnspireerd door de faseverandering van het waterelement waarbij solide ijs in vloeibaar water verandert en dan weer in gas. De H2O-moleculen veranderen in dit proces van gestructureerd in willekeurig en amorf. Hier komt de naam Ana Morphè vandaan.
De lasers (op het dak van het Double Tree Hotel en een brug geplaatst) die op twee grote reflectieborden worden gericht die onder het rimpelende water verstopt liggen, maken Ana Morphè een innovatief kunstwerk waar een combinatie van technieken wordt gebruikt zoals nog nooit eerder werd gedaan
Blueprint
Het futuristische kunstwerk van de Nederlandse Reier Pos kan worden gezien als een metafoor die het heden aan het verleden en de toekomst van Amsterdam koppelt. Blueprint complimenteert het gebouw met nieuwe technieken en markeert tegelijkertijd het rijke verleden van het gebouw.
Het monumentale gebouw werd door Daniek Stalpaert ontworpen als pakhuis van de Admiraliteit van Amsterdam. Het werd gebouwd in de Gouden Eeuw toen Amsterdam de grootste haven van de wereld was. Tegenwoordig is het gebouw nog steeds indrukwekkend. Het is de perfecte locatie voor Het Scheepvaartmuseum, dat er sinds 1973 gevestigd is.
Pos benadrukt dit stukje Nederlandse historische architectuur. De lasers die de originele blauwdruk van het gebouw tekenen, zijn een herinnering aan hoe het gebouw ooit ontworpen werd. Het skelet van de façade wordt elke 10 minuten getekend. De herhaling van dit proces reflecteert het idee van kortstondige versus eeuwigdurende tijd.
Together
De Italiaanse kunstenaars Luigi Console en Valentina Novembre waarschuwen je voor het feit dat liefde aanstekelijk is. Together is een subtiel dubbelzinnig commentaar op de hedendaagse status van liefde, stelt Amsterdam Light Festival jurylid Tim Molloy. Want wat betekent liefde in tijden van individualisme, losse connecties, polarisatie en zelfinteresse?
Console en Novembre maken hun statement over liefde in verschillende talen, refererend aan het internationale karakter van Amsterdam. Bewoners en bezoekers dragen beiden bij aan de stad op hun eigen manier, in hun eigen taal, met een smeltkroes van gemêleerde identiteiten tot gevolg. Elk woord kan in verschillende talen een andere connotatie hebben, waardoor dit kunstwerk open staat voor uiteenlopende interpretaties voor mensen van verschillende culturen.
Nexus
Nexus werd geïnspireerd op een persoonlijke ervaring van de Hongaarse kunstenaar Viktor Vicsek. Als een vreemde in Amsterdam vroeg hij zich af hoe de stad eruit zag onder de oppervlakte. Wat zijn de normen en waarden van de Nederlanders en hoe manifesteren deze zich buiten toeristische clichés? Hij vatte de antwoorden op zijn vragen in één zin samen: ‘Laat de kleuren vloeien’.
Amsterdam is een van de meest multiculturele steden van de wereld. De hoofdstad heeft meer dan 180 verschillende nationaliteiten. ‘Nexus’ betekent connectie; de connectie die geleidelijk ontstaat tussen bestaande bewoners en nieuwkomers. Nexus is – letterlijk en figuurlijk – een grote complexe structuur waar losse onderdelen samen een groter geheel vormen. Gebogen lichtpijpen creëren een vloeiende beweging die in het water van de Amstel begint en naar de lucht erboven toereikt.
Bunch of Tulips
De tulp moet wel een van de meest stereotype symbolen van Nederland zijn. Wist je echter dat tijdens de tulpenmanie in de jaren 1630 tulpen zo populair waren dat de prijs ongeveer even hoog was als een Amsterdams grachtenpand? Nederland exporteerde toen bijna twee miljoen tulpenbollen per jaar.
Bunch of Tulips van de Hongaarse Peter Koros is letterlijk een opgeblazen interpretatie van de Nederlandse tulpengekte. Door de tulpen in een grote opblaasbare installatie na te maken, kan zijn werk bijna worden gezien als een Pop Art werk. De hoeveelheid, de grootte en de kleur representeren onze massa consumptiecultuur. Zijn kitscherige invalshoek geeft dit historische en toeristische symbool een nieuwe context.
Welcome to my home(town)
‘Welcome to my home(town)’ van de Lighting Design Academy lijkt in eerste instantie een huis in een driedimensionaal perspectief. Wanneer je het echter vanuit veranderende invalshoeken bekijkt, blijkt het kunstwerk te bestaan uit een tweedimensionaal vlak van verlichte lijnen.
Deze optische illusie roept vragen op over jouw rol als bezoeker of inwoner van deze stad. Je kunt het beeld en het wezen van de stad veranderen, hoe miniem de verandering ook is. Dit kunstwerk is dus niet alleen een huis in perspectief maar ook een visie op de stad in samenhang met perspectieven in allerlei dimensies.
Flower Strip
Elk voorjaar barst Nederland uit in levendige kleuren wanneer bloembollen ontkiemen en duizenden bloemen bloeien. Het Nederlandse landschap wordt gecomplimenteerd door prachtige strepen van kleur. Bezoekers van over de hele wereld reizen naar Nederland om deze rijen van bloemen die tot de horizon strekken, te kunnen ervaren.
Flower Strip van Aether & Hemera geeft je de mogelijkheid om dezelfde esthetiek van bloembollen te ervaren in de wintermaanden. Het kunstwerk geeft het fenomeen een nieuwe context door het gebruik van licht en het plaatsen van de bloemen in de gracht naast het beroemde Ambassade Hotel.
The Lace
The Lace van Choi+Shine Architects bestaat uit 18 panelen die handmatig door 9 man zijn geweven. In totaal is er 33000 meter licht reflecterend draad gebruikt en het kunstwerk weegt 650 kilogram.
Het indrukwekkende kunstwerk symboliseert de verwevenheid van Amsterdam; de verwevenheid tussen verschillende mensen en culturen, stadse (infra)structuren en de verwevenheid tussen het historische en het hedendaagse Amsterdam.
The Lace verbeeldt het traditionele Hollandse kanten kapje. Tegelijkertijd zijn er Koreaanse vouwtechnieken toegepast waardoor dit kunstwerk net zo een culturele mengelmoes is als Amsterdam.
WISP
Alle levende wezens zenden energie uit. Bomen doen dit ook. WISP van het Franse collectief Pitaya, maakt deze energie die gewoonlijk onzichtbaar is, zichtbaar. De energietransitie wordt zichtbaar door bundels van licht.
De bomen langs de Amsterdamse grachten staan trots als verlichte wachters terwijl de lichtslierten een dynamisch lichtballet vormen. De magische viering van de fragiele en dynamische allure van de natuur kan vanaf het water worden gezien, waar een schitterende reflectie in het water ontstaat. Aan het land bewaakt WISP de grens tussen water en land.
15000 and more
Er zijn meer fietsen dan mensen in de Nederlandse hoofdstad. Er worden zelfs 15000 fietsen per jaar uit de grachten gevist. Dit fenomeen vertelt ons veel over de Nederlandse fietscultuur en de stadse cultuur die bij Amsterdam hoort. 15000 and more van Studio Klus is een lichtinstallatie die zowel Amsterdammers als bezoekers aan deze typische levensstijl herinnert. Of je je nu nog niet bewust was van de rijke Nederlandse fietscultuur of zelf een Amsterdammer bent die niet zonder zijn of haar fiets kan leven, 15000 and more zal zeker een glimlach op je gezicht toveren. Wie die 15000 fietsen in de grachten gooit blijft echter een mysterie…
Het Amsterdam Light Festival is de moeite waard om een bezoek te brengen. Wie interesse heeft moet een plekje in zijn agenda vrij houden in de maand december of januari.
Alle beschrijvingen over de kunst bij de foto’s op deze pagina zijn afkomstig van de website van Amsterdam Light Festival.