Heerlijke tocht over de Isar Radweg en langs de Sylvensteinsee
- Heenreis bezoek Bad Mergentheim
- Stadsbezoek Rothenburg ob der Tauber en Dinkelsbühl
- E-bike tour Starnberg naar Murnau
- E-bike tour Murnau naar Garmisch Partenkirchen
- E-bike tour Garmisch Partenkirchen naar Wallgau via Mittenwald
- E-bike tour Wallgau naar Bad Tölz
- E-bike tour Bad Tölz naar Gmund am Tegernsee en retour
- E-bike tour Bad Tölz naar Starnberg
Na gisteravond heerlijk ontspannen in de schaduw op het balkon gezeten te hebben en een redelijk koele nacht starten we vandaag met dag 3.
Vanuit Wallgau rijden we op een fietspad langs de golfplaats met zicht op de bergen.
Het is opnieuw een warme dag. Vandaag rijden we de hele tour langs de Isar misschien brengt het rijden langs het water wat verkoeling.
We naderen de mautstrasse tussen Wallgau en Vorderriss. Fietsers mogen deze gratis benutten. Gemotoriseerd verkeer moet hier tol betalen. We verbazen ons over de vrachtwagens die ook deze tolweg gebruiken, terwijl het maximaal gewicht voor het verkeer is ingesteld op maximaal 4 ton.
De mautstrasse is 12 kilometer lang en je hebt er een prachtige blik op de Isar en het Obere Isartal.
Het gebied was vroeger een “Hofjagd”. Dit betekende dat dit gebied alleen toegankelijk was voor personen die toestemming hadden van de landeigenaar.
Hierdoor is de dieren- en plantenwereld bijna niet verstoord en komen er vele diersoorten en planten voor die elders niet meer voorkomen.
Het gebied staat onder bescherming van natuurmonumenten.
De bovenste loop van de Isar waar we nu langs fietsen heeft het oorspronkelijke karakter van een “Alpine Wildflusses”. Er is door de mens niet ingegrepen in het verloop van de rivier.
Bij een lage waterstand zijn de kiezelsteenbanken zichtbaar en vloeit het water er omheen. Bij hoog water worden de stenen meegevoerd en verandert van structuur. Hierdoor is de loop van de rivier telkens anders.
De kiezelsteenbanken zijn de levensruimte voor zeldzame planten en vogelsoorten. Zoals de kleine plevier en de oeverloper.
De kleine plevier is een pioniersoort. Hij vestigt zich rap op plekken die tijdelijk geschikt zijn om te broeden, zoals afgravingen, bouwplaatsen, opspuitingen, grindgaten.
De naam van de oeverloper had niet beter gekozen kunnen worden. Overal waar min of meer kale oevers zijn aan zoet water kan hij tijdens de trek worden waargenomen, maar nooit in grote groepen. Als broedvogel is hij zeldzaam.
Het Obere Isartal is één van de weinige in natuurlijke staat gebleven alpine rivierlandschap. Op bovenstaande foto is goed te zien hoe bij hoog water de wallenkant wordt uitgesleten.
Hier kan je in de Duitse taal meer lezen over het het Alpine rivierlandschap.
We zijn aan het einde van de mautstrasse in Vorderriss. Hier is gasthof Post. Wij willen hier een cappuccino drinken maar helaas is het vanwege een rustdag gesloten.
Nu volgt een stuk van 10 kilometer langs de B307. Het is niet prettig om langs de drukke Bundesstrasse te fietsen maar een alternatief is niet aanwezig.
In Fall nemen we een pauze bij Jäger von Fall. Op het grote terras in de schaduw is het heerlijk om even uit te rusten.
Na onze pauze bereiken we direct de Sylvensteinsee.
De Sylvensteinsee is een stuwmeer welke tussen 1954 en 1959 gebouwd werd.
Voor de bouw van het stuwmeer moest, net als in Italië bij de Reschensee, een compleet dorp afgebroken worden. Bij de Sylvensteinsee zijn hier alleen sporen van zichtbaar bij een lage waterstand. Je ziet dan de restanten van muren. Bij de Reschensee zie je de oude kerktoren. Het dorp Fall werd overigens wel herbouwd, de huizen werden verplaatst.
De brug over de dam waar we op staan heet overigens niet de Sylvensteinbrücke zoals iedereen denkt maar Faller-klammbrücke.
We verlaten de stuwdam door een tunnel en komen op het fietspad naar Lenggries.
Op dit gedeelte van de Isar radweg is de Isar niet zichtbaar.
Opnieuw volgt een stuk van 7 kilometer waarbij je direct langs de Bundesstrasse B13 rijdt. Gelukkig is er dit keer wel een fietspad.
De temperaturen bereiken vandaag opnieuw tropische waarden. We rijden over een grindweg in de volle zon.
We rijden weer direct langs de Isar.
We komen geen restaurant of kiosk tegen. Ondanks dat we voldoende drinken bij ons hebben willen we met dit warme weer nog een stop maken. We besluiten van de Isar radweg af te wijken en het centrum van Lenggries in te rijden.
Op een terras tegenover het station drinken we een koele spezi.
Na de pauze gaan we weer verder. De route gaat over een fietspad langs de Isar.
Dit gedeelte, is net als het deel waar we vanmorgen bij de mautstrasse langsreden, een schitterend traject.
We zien rafters, zonaanbidders en zwemmers.
Er volgt nog een stuk waarbij het lijkt of de Isar radweg verlegd is van de oever van de Isar naar achteren.
We krijgen Bad Tölz in zicht onze eindbestemming voor vandaag.
Ons hotel ligt midden in het centrum in de voetgangerszone. Met de E-bike aan de hand lopen we bergopwaarts. We moeten hierbij wel gebruik maken van de loopstand op de fiets. De helling is te steil om de fietsen zonder loopstand in de tropische temperatuur naar boven te duwen.
Het oude centrum ligt op de rechteroever van de Isar en kenmerkt zich door barokke bouwstijl met beschilderde gevels.
We verblijven in posthotel Kolberbrau, een hotel in de categorie vergane glorie. Van buiten en het terras ziet er nog goed uit maar binnen valt het tegen. Onze kamer ligt de hele dag in de volle zon en is een sauna. Er staat wel een ventilator, deze is hard nodig maar krijgt de temperatuur niet omlaag. We verblijven hier 2 nachten dat wordt afzien.